18 Haziran 2025 Çarşamba günkü Malatya Sonmanşet gazetesinin manşet haberi: ‘’Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Sami Er; şehir merkezindeki zemin yapısının son derece sorunlu olduğunu belirtti.’’

Sayın Sami Er Başkanım yanlış iliklenmiş düğmeyle yola çıktığınızı yazdım çizdim söyledim. Çarşı merkezinin sorunlu olduğunu söylüyorsunuz. Çarşı Merkezimizin ve çevresinin sorunlu bir bölge olduğunu belediyede yolsuzluk yapıldığını söylediğiniz gibi plansız yapıldığı gibi’ ’sıvılaşmış Zemin’’ üzerine yapıldığını bütün çıplaklığı ile şimdiden söylemelisiniz diye düşünüyorum. Yarın bu sıvılaşmış ve plansız yapılan bölgelerin dağıtımı yapıldığında büyük ölçüde hemşerilerimizin şikayetlerine göğüs gerebilir misiniz diye de sormaktan kendimi alamıyorum.

Büyük deprem felaketinin akabinde 31 Temmuz 2024 günü Son Söz gazetesinde yazdığım köşe yazımdan alıntıladığım bazı maddelerini Sayın Samı Er Başkanım göz önünde bulunduracağınızı ve değerlendireceğinizi umuyorum. İşte o yazımdan alıntılar:

‘’2-Epeyi bir zamandır Büyükşehir Belediye Başkanımız ve geçtiğimiz günlerde deprem bölgesindeki belediye başkanları ile toplantı düzenleyen Sayın Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Sayın Mehmet Özhaseki kendilerinin 4 kırmızı çizgisi olduğunu söylemiş. Birincisi fay hatları üzerinde yapılaşma olmayacak, ikincisi sıvılaşma alanlarından uzak durulacak, üçüncüsü dere yataklarında ve zeminin kötü olduğu yerlerden uzak durulacak ve dördüncüsü ise mühendislik ve yapım işlerinde sıfır tolerans uygulanacak.’’ Ayrıca ‘’Yerinde Dönüşümden’’ söz ettiler. Bu yerinde dönüşüm tam anlamıyla anlaşılmadığı gibi, Mehmet Özhaseki Bakanın özellikle altını çizdiği maddelerden birisi ve Malatya’mızda özellikle dikkat edilmesi gereken şu hususun altını özellikle çizelim ve vurgulayalım. ‘’Sıvılaşma alanlarından uzak durulacak’’. Hükümet Binamız önündeki İnönü Anıtını baz olarak ele aldığımızda özellikle doğu batı istikametinde, Güney Kuzey bir kilometre açıklık ele alındığında sıvılaşmamış bir yer bulabilecek miyiz? Bu nedenle Altını Çizmeye çalıştığım yeniden ele alacağımız ‘’Çevre Düzeni’’ planlarımızda özellikle bu sıvılaşma bölgelerimize dikkat çekmek istiyorum.

6-Ancak kent merkezi mahallerinden olan örneğin, ‘’Saray-Fuzuli-Cengiz Topel- Mimar Sinan-İsmetiye’’ V.S. mahallelerinin bitişik nizam ve yolları itibariyle yeniden eski şekillileriyle, özelliklede sıvılaşma alanlarını kapsadığından yapılanmaya halı hazır şekliyle uygun olmayacağını düşünmüyorum.

7-Çarşı Merkezimizden birkaç örnek verelim. Yeni Cami karşısında Büyük Oteli düşünelim. Yeni cami arasında ile arasında doğuya doğru yoğurtçu peynirci ve Akpınar’a kadar uzana bir aracın zor geçtiği 5 metrelik cadde. Yine Büyük Otelden Bakırcılar çarşısına uzanan cadde ve Bakırcılar Çarşısı ve Kasap ve Balıkçı halinin o şekliyle. Yine Yeni Cami’nin doğusunda olan Ayakkabıcılar Çarşısı’nın aynı kalmasını istemek ne kadar akılla ve bilimle izah etmeye dilim varmıyor. O ‘’Ayakkabıcılar Çarşısı’’, eski adıyla ‘’Yemenici Çarşısında’’ iki dükkanımız ve bir o kadarda 1940’lı yılların ortalarında benim anılarla dolu Fırat İlkokuluna 1945 yıllarındaki okula başlamam ve çevresi ile anılarımın tümüyle kayboluşuna tanıklık etmek kolay bir şey mi zannediyorsunuz? Sıvılaşmış yerleşim yerinin zirve yaptığı İsmetiye Mahallesinde 1938 yılında burada doğdum büyüdüm. Bizim evin avlusunda ‘’1,5 metre kuyumuz’’ olduğunu söylemem sıvılaşmanın nasıl yoğun olduğuna bir örnek değil mi? Bu mahallem ve çevresi ile birlikte sıvılaşmanın etkisi ile birlikte şimdi dümdüz bir tarla oluverdi.

Şehrimizde uygulamadan sorumlu olan makamlara günlerdir yazıp, çizip, söylüyorum. Plan yapalım, planlarımızı konuşup birlikte oluşturalım. Plan üzerinden yürüyelim diye. Şehrimizin plansız yürümesine yol vermeyelim dediğimde birçok hemşerimizde yetkililerin elinde yapılmış olan bir plan var, ona göre şehrimizi şekillendiriyorlar diyorlar. Ben de onlara diyorum ki geldiğimiz bu bilgi çağında hiçbir şeyin gizlisi saklısı olmaz. Gizli plan yürütenler varsa bir gün uyguladıkları planlar ortaya döküldüğünde, ya da planlarının yanlışlığı ortaya çıktığında hemşerilerinden utanmayacak ve onların yüzlerine nasıl bakacaklar diyorum. Dilerim kentimizin yeniden yapılaşma uygulama makamında olanlar’’PLANSIZ’’ yürümenin yanlışına düşmezler.