Malatya'nın Yazıhan ilçesinde bu yıl ayçiçeği üreticisinin yüzü gülüyor. Yağışların etkisiyle sulama yapılmadan gelişimini sürdüren çerezlik ayçiçekleri bir metreyi aşarken, üreticiler hem yüksek verim hem de düşük maliyet nedeniyle umutlu. Malatya Ziraat Odaları İl Koordinasyon Başkanı ve aynı zaman Yazıhan Ziraat Odası Başkanı Yunus Kılınç, Malatya Sonmanşet gazetesine konuşarak ayçiçeği üretimiyle ilgili önemli açıklamada bulundu.

Yetiştirilen ayçiçeklerin şu anda oldukça iyi durumda olduğunu ifade eden Yazıhan Ziraat Odası Başkanı Yunus Kılınç, yağışların etkisiyle şimdiye kadar sulama yapılmadan ayçiçeklerinin gelişimini sürdürdüğünü söyledi.

“HEM KALİBRESİ BÜYÜK HEM DE DOLULUK ORANI OLDUKÇA YÜKSEK”

“Ayçiçekleri bir metreyi geçmiş durumda ve çiçeklenme dönemine girdi” diyen Kılınç sözlerine şöyle devam etti:

“Artık tablalar açılmaya başladı. İnşallah 10 gün içerisinde ayçiçeklerinin tamamen sarardığını göreceğiz. Sulama ihtiyacının düşük olması hem tohumun iyi gelişmesi hem de üretim maliyetlerinin azalması açısından üreticimize avantaj sağlayacak. Bu nedenle üreticimizin bu yıl daha fazla kazanç elde edeceğini düşünüyoruz. Çerezlik ayçiçeğinde ise Yazıhan önemli bir konumda bulunuyor. Bazen ‘en büyük kalibreli ve en dolgun ayçiçeği Yazıhan’da yetişiyor’ dediğimizde bazı illerden itirazlar geliyor. Ancak ben Türkiye'nin birçok bölgesini geziyorum ve tüm ürünleri yakından görüyorum. Gerçekten de Yazıhan ve Malatya topraklarında yetişen ürünlerin kalitesi çok farklı. Malatya bir lezzet şehridir. Bunu Arapgir’in üzümünden, Akçadağ’ın armudundan, Yeşilyurt’un kirazından, Hekimhan’ın cevizinden ve Malatya kayısısından anlayabilirsiniz. Dünyanın birçok yerinde aynı ürünler yetişiyor ancak aynı lezzeti yakalamak mümkün olmuyor. Çerezlik ayçiçeğinde de durum aynı. Yazıhan ayçiçeğinin hem kalibresi büyük hem de doluluk oranı oldukça yüksek. Nitekim önemli bir markanın firması ayçiçeği hasat edilir edilmez Yazıhan'dan ürün alıyorsa bu da kalitemizin en önemli göstergelerinden biridir.”

“GEÇEN YIL EDİLEN ÜRÜNÜN TAMAMI SATILDI”

Neden yağlık ayçiçeği yetiştirmediklerini de açıklayan Kılınç,

“Yağlık ayçiçeği neden yetiştirilmiyor?’ sorusu sıkça soruluyor. Yağlık ayçiçeğinin satış fiyatı çerezlik ayçiçeğine göre oldukça düşük. Bu nedenle üreticimiz daha fazla gelir getiren çerezlik ayçiçeğini tercih ediyor. Yağlık ayçiçeği daha çok nadas alanlarında, susuz tarım yapılan bölgelerde yetiştiriliyor. Örneğin Sivas'ta nadasa bırakılan arazilere ekiliyor ve üretici bu şekilde kazanç sağlayabiliyor. Ancak sulanabilir alanlarda çerezlik ayçiçeği üretmek üretici açısından çok daha kârlı. Geçen yıl yaklaşık 15 bin dekarlık alanda çerezlik ayçiçeği ekimi yapılmıştı. Üretim miktarını net olarak ölçemedik ancak elde edilen ürünün tamamı satıldı. Bu yıl da yaklaşık 15 bin dekarlık alanda ayçiçeği ekimi gerçekleştirildi”

ifadelerini kullandı.

“ÜRETİCİYE ZARAR VERİYOR”

Ayçiçeğiyle ilgili problemlerini de dile getiren Kılınç,

“Ayçiçeği fiyatları konusunda ise bazı yıllarda yurt dışından, özellikle Çin'den çerezlik ayçiçeği ithal edildiğini görüyoruz. Biz bunun doğru bir uygulama olmadığını düşünüyoruz. Ülkemizde bu ürün yeterli miktarda üretilirken ithalata ihtiyaç duyulmamalı. Geçmiş yıllarda ithal edilen bazı ayçiçeklerinin içlerinin acı çıktığını ve bu nedenle imha edildiğini biliyoruz. İthalatın her zaman çiftçimize zarar verdiğini söylüyoruz. Türkiye'nin çerezlik ayçiçeği üretimi kendi ihtiyacını karşılayabilecek düzeydedir. Fiyatları düşürmek amacıyla yapılan ithalat hem üreticiye zarar veriyor hem de beklenen faydayı sağlamıyor. Depolarda uzun süre bekleyen ayçiçeklerinde kalite kaybı yaşanıyor ve ürünler acılaşabiliyor. Bu nedenle bundan sonra ithalata ihtiyaç duyulmadan yerli üretimin desteklenmesini temenni ediyoruz”

açıklamasına yer verdi.

SİNEM HATUN DAVUT