Yerinde dönüşümde tartışmalar sürüyor

Yeşilyurt Belediye Meclisi, Temmuz Ayı Meclis Toplantılarının birinci bileşimini yaptı. Toplantıda deprem bölgelerini yakından ilgilendiren yerinde dönüşüme yönelik çarpıcı açıklamalarda bulunuldu. Yapılan açıklamalarda mağduriyetliklerin olmaması adına daha iyi formüllerin bulunması gerektiğinin altı çizildi.

YEREL - 04-07-2025 09:08

Yeşilyurt Belediyesi Temmuz Ayı Meclis Toplantılarının birinci bileşimini gerçekleştirdi. Yapılan toplantıda gündeme dair önemli meseleler konuşuldu.

“DEPREMZEDELERE SÜRE KISITLAMASI YAPILMASINI ANLAMAK MÜMKÜN DEĞİL”

Bu kapsamda 30 Haziran 2025 tarihinde son bulan yerinde dönüşüm başvurularının uzatılmasını isteyen ve konuyu meclis gündemine taşıyan Yeşilyurt Belediye Meclis Üyesi Erol Erdal, “Yapının ruhsatlandırma süreci sadece hak sahiplerine bağlı olmayıp bu süreçte tapu kadastro, yerel yönetimler, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlükleri gibi kurum kuruluşların sürecin uzaması ve kısalmasına karşı hak sahiplerinden daha etkili olduğu ortadayken bu sürecin bütün sorumluluğu hak sahibi vatandaşa yüklenmesi kadar absürt bir durum yoktur. Bu kentin sahibi olan yerel yönetimler olarak vatandaşımıza bu konuda yeterince sahip çıkmadığımıza inanıyoruz. Bu eksiliğimizin bir an önce giderilmesi için gerekli çalışmaları ivediklikle yapmalıyız. İstanbul'da kentsel dönüşüm ile yarısı bizden kampanyası ile halk yerinde dönüşüme yönlendirilirken yüzyılın en büyük afetini yaşamış depremzedelere böyle bir süre kısıtlaması yapılmasını anlamak mümkün değildir. Bu sebeple sürenin uzatılarak hak sahiplerine yerinde evini yapma hakkı tanınmalıdır. 30 Haziran 2025 tarihinden sonraki yerinde dönüşüm sınırlamasının, gözden geçirilmesi ve mağduriyet yaşayan depremzedelerin haklarının koruması için gerekli adımların atılması çağrısında bulunuyoruz. Belediye ve kamu kurumlarının bu sürece daha etkili, depremzedelerin karşılaştıkları zorlukların üstesinden gelmeleri için sürenin uzatılmasını talep ediyoruz” ifadelerine yer verdi.

“VATANDAŞ KENDİ İMKANIYLA YAPMAYA DEVAM EDEBİLİR”

dair ilgili komisyonca yapılan açıklamada, “30.06.2025 tarihine kadar İmar Ve Şehircilik İl Müdürlüğü olarak belediyemiz sınırları içerisinde 7452 sayılı kanun kapsamında 30.06.2025 tarihine kadar toplam 721 adet yerinde dönüşüm ruhsatı başvurusu yapılmıştır. 338 başvuru yapı ruhsatını almış, yaklaşık 6 bin 292 bağımsız bölüm 383 ruhsat başvurusunun yani yaklaşık 7 bin 100 bağımsız bölümün kayıtları yapılmış ve bir ay içerisinde eksikliklerinin tamamlaması beklenmektedir. Yapılan 383 ruhsat başvurusu 23.06.2025 tarihi itibariyle yapılmıştır. Yani biz bunları aldık. Bir ay gibi bir süre içerisinde yeni bir ruhsat vermeyeceğiz. Çünkü yerinde dönüşümleri bitirmemiz lazım. Evraklarını alıp, projelerini aldık, onları inceleme aşamasına başladık. Bir ay gibi yeni ruhsat veremeyeceğiz. Cumhurbaşkanı kararnamesiyle 01.07.2025 tarihinde de yerinde dönüşüm desteklerinin tamamlandığı açıklandı. Ancak vatandaş kendi imkanıyla yapmaya devam edebilir. Şimdi 30.04.2025 tarihi itibariyle imar planı revizyonu, imar uygulamaları, rezerv yapı alanı sınırı, sınır revizyonları nedeniyle imar hakkı tasarrufuna hazır olmayan parsellerde son ruhsat tarihi 31.08.2025 tarihine kadar uzatılmıştır” ifadeleri kullanıldı.

“SINIRSIZ OLMALI”

Yeşilyurt Belediye Meclis Üyesi Günnur Tabel ise konuyla ilgili şu görüşlere yer verdi: “Belediyeler bu dönem ellerinden geleni yaptılar, ona bir şey demiyoruz. Ellerini gerçekten taşın altına koydular. Biz bunu devletten bekliyoruz. Yani böyle bir kısıtlama olamaz. İstanbul'da nasıl yapılıyorsa burada da olması lazım. İnsanlar anlaşamadılar, kendilerine gelip bir anlaşayım, inşaata başlayım, müteahhite gideyim diyene kadar bu sürede kesilecek denilemez. Bu sınırsız olmalı.”

“BİR FORMÜL BULMALARI LAZIM”

Meclis Başkan Vekili Ramazan Yakıcı ise yerinde dönüşüm için şu açıklamalarda bulundu: “Ben de sizinle aynı kanaatteyim şu açıdan. Bir kere yanmış, yıkılmış bir memleketin bu sıkıntılar içerisinde kurumları da dahil olmak üzere kendilerini toparlayıp bu hizmeti hızlandırma şansını yakalamış olabilir. Böyle bir şey olabilir. Şartların zorluğu, ağırlığı nedeniyle malum arkadaşımızın bahsettiği gibi sadece vatandaşın hatası değil. Kurumlarımızın da hatası olabilir. Ama takdir edersiniz ki yönetimde belirsizlik çok. Ertele, ertele, ertele nereye kadar. Ama bu daha iyi bir şekilde telafi edilmeli. Ya İstanbul'da yapıldığı gibi hadi gelin yarısı sizden ya da daha önce yine bu bölgelerde sosyal konutların yüzde 40’ını galiba devlet karşılıyordu. Yüzde 60’ını karşı taraf. Bunun gibi bir formül bulmaları lazım. Ama vatandaşın da hakikaten bu konuda biraz elini çabuk tutması lazım. İnsanlar zorunlu olarak bir araya gelmek zorunda.”

Muhabir: HANİFE SARI

 

 

Günün Diğer Haberleri