Esnaflardan ‘Mücbir Sebep’ yorumu “4 AYLIK SÜRE YETERLİ DEĞİL”

Malatya’da Mücbir Sebep Hali’nin 4 ay uzatıldığı müjdesi birçok kesimi memnun ederken, özellikle esnafların ne düşündüğü merak konusu oldu. esnaflar, Mücbir Sebep Hali’nin 4 ay uzatılmasını olumlu bulduklarını dile getirseler de bu sürenin çok yetersiz olduğunu ifade ettiler. 

YEREL - 02-09-2024 09:31

31 Ağustos 2024 tarihinde sona erecek olan Mücbir Sebep Hali bir kez daha uzatıldı. Deprem sonrası çeşitli tarihler verilerek sürekli ertelenen Mücbir Sebep Hali 4 ay daha uzatıldı. AK Parti Malatya Milletvekili Bülent Tüfenkci, mücbir sebep halinin 4 ay daha uzatılacağını açıkladı. Malatya’nın Battalgazi, Yeşilyurt, Akçadağ ve Doğanyol ilçelerinde Mücbir Sebep Hali 4 ay uzatılacak. Mücbir Sebep Hali 4 ay daha uzatılırken Malatya Sonmanşet gazetesine konuşan bazı esnaflar Mücbir Sebebin daha fazla uzatılmasını bazıları ise vergi borçlarının silinmesini isteyerek önemli açıklamalarda bulundular. 

Mücbir Sebep Halinin uzatılmasının iyi bir karar olduğunu söyleyen esnaf Turan Kırmızı, “Mücbir Sebep Halinin uzatılması elbette ki iyi bir durum. Esnaf şu anda hiç iyi durumda değil. Çünkü deprem nedeni ile eski yerlerini terk etmek durumunda kaldılar ve farklı yerlerde iş yapmaya başladılar. İnsanlar ve meskenler dağıldı, çoğu yer yıkıldı hala yıkımlar devam ediyor. Esnafta artık eskisi gibi iş yapamıyor. İş yapamayınca para kazanmıyor, bir şekilde de geçinmesi lazım, yemesi, içmesi, çocukları olanların okulları var bunları karşılayamayınca sıkıntıya giriyor. Esnaflar bu zorunlu borçları nedeniyle kredi kullanma yoluna gidiyorlar ama bu doğru bir davranış değil. Önemli olan esnafın kendi yağında kavrulmasıdır. Devletin burada Mücbir Sebep Halini 4 ay daha uzatması iyi bir durum, devlet burada fedakarlık yapıyor. Esnafta biraz fedakarlık yapacak. Sermayesi olanlardan vergi alınması gerekir. Şu an gayri meşru olarak bir meslek çatısı altında olmadan vergi ödemeden para kazananlar var. Bunların vergi vermesi gerekiyor. Çünkü her zaman alt gelir grubuna yüklenilirse sıkıntı olur. Depremin hem mali yönden hem sosyal yönden hem de toplumun ileriye dönük yeniden yapılanması konusunda devletin destek olması lazım” şeklinde konuştu.

“ŞU AN İÇİN MÜMKÜN DEĞİL”

Devletin de paraya ihtiyacı olduğunu kaydeden esnaf Kırmızı, “Mücbir Sebep Hali uzatılsın ama çok fazla da olmasın, bu sefer insanlar farklı şeyler düşünür. Uzatılabilir veya vergi 2’ye bölünebilir. Yarısı veya 3 ‘te 1’i verilebilir. Çünkü devletinde paraya ihtiyacı var. Eski borçların silinmesi şu an için mümkün değil çünkü devletin şu anda kasası boş ama tabi silinebilirse iyi olur” dedi. 

“4 AY DEĞİL 4 YIL UZATILMALI”

Mücbir Sebep Halinin 4 ay değil 4 yıl uzatılması gerektiğini dile getiren Ahmet Kurnaz isimli esnaf ise, “Mücbir Sebep Halinin uzatılması iyi bir durum. Devletimizin esnafa yardımcısı olması lazım. Depremden sonra yaşanan sıkıntılar devam ediyor. Esnafın ve şehrimizin ayağa kalması için bir şeyler yapmak lazım, elimizi taşın altına koymamız lazım hem devlet olarak hem de millet olarak.  Van’da deprem olduğunda Mücbir Sebep 4-5 yıl uzatılmış burada 4-5-6 ay değil de 4-5 sene uzatılması lazım ki esnaf ayağa kalkabilsin. Malatya’nın eski günlerine kavuşabilmesi için en az 10 yıl lazım diyorlar ama gayret edersek 5 yılda düzelir. 4 ay uzatılması yeterli değil. 4 ay değil 4 yıl uzatılması lazım ki kendimize gelelim.  Bazıları eski borçlarının silinmesini istiyor o da bir yol sonuçta bir çıkar yolun bulunması lazım. Konteynerde kira vermiyoruz ama 2 yıl burada kalacağız bir yıl gitti geriye bir yıl kaldı. Sonra ne olacak? Mücbir Sebep Halinin 4 ay değil 4 yıl devam etmesi lazım” ifadelerine yer verdi.

“FAYDALI BULUYORUM”

Mücbir Sebep Halinin 4 ay uzatılmasını çok faydalı bulduğunu belirten esnaf Yunus Tunahan Güzel, “Deprem bölgesi olduğumuz için Mücbir Sebep Halinin 4 ay uzatılmasının çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Çünkü esnaf olarak çok zor durumdayız. Malatya’da halen geçici iş yerlerinde ayakta kalmaya çalışan sayılı esnaflardanız zaten birçok esnaf arkadaşımız ya işi bıraktı ya da başka ile gitti. Bu nedenle en azından şehirde kalanları burada tutmak için Mücbir Sebep Halinin uzatılması çok faydalı oldu. Zaten birçok konuda hem vergi hem de diğer sebeplerden dolayı zorluk çekiyoruz hem işçi bulmada hem var olanı ayakta tutmada. Bu nedenle Mücbir Sebep Halinin uzatılmasını çok faydalı buluyorum. Umarız tekrar uzatılır ta ki geçici iş yerlerinden çıkana kadar. 4 ay uzatılması yeterli değil. Esnafın istediği bu zor durumdan çıkana kadar uzatılması. Şu an ülkede bir ekonomik kriz var Malatya’da ise bunun 2 katı bir ekonomik kriz var. Turizm yok, insanlar gelmiyor, herkesin borçları var, zor durumdalar, bundan dolayı alışverişler düştü. Esnafta ayakta durmasa herkes mecburen alışveriş merkezlerinden alışveriş yapmak durumunda kalacak bu da birkaç sene sonra tekelleşemeye gidip Malatya’ya zor durma sokacak. Malatya’nın ticari açıdan ayakta durması için esnafının ayakta durması lazım. 4 ay uzatılması yeterli değil. Ben esnaflar dükkanına kavuşana kadar mücbir sebebin uzatılmasından yanayım” diye konuştu.

“VERGİNİN SİLİNMESİ HAYAL”

Vergi borçlarının silinmesinin mümkün olmadığını kaydeden esnaf Güzel, “Vergi borcu silinmeye silinmeyecek belli ki. Depremden dolayı bizim 6 ay dükkanımız kapalıydı, depremin ilk gününden son gününe kadar bize SSK borçları yansıtıldı. Dükkan kapalı, işçi çıkarmak yasak, dükkanım yıkılmış, faaliyetim yok, onun bile parası benden istenirken verginin silinmesi hayal. Biz vergimizi ödüyoruz ama en azından Mücbir Sebep uzatılırsa o SSK borçlarının yükü biraz hafifler. En azından vergisini bile ödemeyen esnaflar için bir nefes olur” söyleminde bulundu.

“DURUMU İYİ OLSA BORCUNU ÖDER”

Esnafların iş yapamadığını söyleyen Ramazan Çolak ise, “Mücbir Sebep Halinin uzatılması iyi bir durum ama iş yapamıyoruz 15 gündür siftah yapamıyoruz ayda bir kere siftah edebiliyoruz onun haricinde iş yaptığımız yok. Esnafın durumu iyi olsa vergisini, borcunu öder ama esnafın durumu iyi değil. Günlerce boş boş bekliyoruz, iş yapamıyoruz gelen yok. Esnafları bir araya toplayan birleştirici bir alan da yapılmadı. Ne olacağını bilmiyoruz. Ama Mücbir Sebep Halinin 4 ay uzatılması yeterli değil” dedi.

“YETERLİ DEĞİL”

Mücbir Sebep Hali’nin iş yerleri teslim edilene kadar uzatılması gerektiğini belirten esnaf Ramazan Yıldırım, “Mücbir Sebep Halinin 4 ay daha uzatılması iyi ama yeterli değil, çünkü daha halen birçok esnaf konteynerlerde ve iş yapamıyor. Bu nedenle Mücbir Sebep’in iş yerleri teslim edilene ve şehir ayağa kalkana kadar uzatılması gerekiyor. Ayrıca borçlarında bir sefer de değil çeşitli indirimlerle taksitlendirilerek alınması gerekiyor” açıklamasında bulundu.

Muhabir: MEHMET TEVFİK CİBİCELİ

Günün Diğer Haberleri